Обладнання: джерело струму, мультиметр, амперметр, вольтметр, два резистори різного опору, реостат, ключ, з’єднувальні провідники.
Правила техніки безпеки
1. Розпочинати виконання роботи можна тільки з дозволу вчителя.2. Перед користуванням вимірювальними приладами вивчити їх шкали і допустимі межі вимірювання.
3. Складання електричного кола проводьте у чіткій послідовності за поданою схемою.
4. Складене електричне коло можна вмикати лише з дозволу вчителя.
5. Якщо під час роботи виявлено несправності, негайно вимкніть електроживлення і повідомте про це вчителя.
6. Після закінчення роботи вимкніть джерело струму, розберіть електричне коло та приберіть робоче місце.
Теоретичні відомості
Послідовним називається таке з’єднання провідників, коли кінець першого провідника з’єднується з початком другого, кінець другого - з початком третього і т. д. (рис. 1а)
Початок першого і кінець останнього провідників приєднують до джерела струму або до будь-яких точок електричного кола. При послідовному з’єднанні провідників загальна сила струму, напруга та опір визначаються співвідношеннями:
При паралельному з’єднанні провідників загальна сила струму, напруга та опір визначаються співвідношеннями:
1. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 2а.
2. Ознайомтесь із вимірювальними приладами та визначте ціну поділки шкали амперметра _______ і вольтметра_______. Замкніть ключ.
3. За показами амперметра та вольтметра запишіть у таблицю значення сили струму та напруги в електричному колі.
4. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 2б.
5. За показами амперметра та вольтметра запишіть у таблицю значення сили струму та напруги в електричному колі.
6. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 2в
8. Порівняйте значення сили струму та напруги в різних ділянках електричного кола та зробіть висновок.
1. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 3а.
2. За показами амперметра та вольтметра запишіть у таблицю значення сили струму та напруги в електричному колі.
3. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 3б.
4. За показами амперметра та вольтметра запишіть у таблицю значення сили струму та напруги в електричному колі.
5. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 3в.
6. За показами амперметра та вольтметра запишіть у таблицю значення сили струму та напруги в електричному колі.
7. Порівняйте значення сили струму та напруги в різних ділянках електричного кола та зробіть висновок.
Висновок
У висновку вкажіть:
а) які фізичні величини визначали у даній лабораторній роботі;
б) яке значення шуканих величин Ви отримали у досліді;
в) в яких одиницях вимірювання визначаються шукані величини;
г) поясніть причини похибок і неточностей під час проведених вимірювань.
мал. 1а |
Iзаг = I1 = I2 = ... = In
Uзаг = U1 + U2 + ... + Un
Rзаг = R1 + R2 + ... + Rn
Паралельним називається таке з’єднання провідників, при якому з’єднуються між собою як початки всіх провідників так і їх кінці. Початки і кінці провідників приєднуються до джерела струму або до будь-яких точок електричного кола (мал. 1б).мал. 1б |
Iзаг = I1 + I2 + ... + In
Uзаг = U1 = U2 = ... = Un
Порядок виконання роботи
Перевірка законів послідовного з’єднання провідників.
1. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 2а.
мал. 2а |
3. За показами амперметра та вольтметра запишіть у таблицю значення сили струму та напруги в електричному колі.
4. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 2б.
мал. 2б |
6. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 2в
мал. 2в |
8. Порівняйте значення сили струму та напруги в різних ділянках електричного кола та зробіть висновок.
Перевірка законів паралельного з’єднання провідників.
1. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 3а.
мал. 3а |
3. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 3б.
мал. 3б |
5. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 3в.
мал. 3в |
7. Порівняйте значення сили струму та напруги в різних ділянках електричного кола та зробіть висновок.
Висновок
У висновку вкажіть:
а) які фізичні величини визначали у даній лабораторній роботі;
б) яке значення шуканих величин Ви отримали у досліді;
в) в яких одиницях вимірювання визначаються шукані величини;
г) поясніть причини похибок і неточностей під час проведених вимірювань.
Додаткове експериментальне завдання
За допомогою мультиметра виміряйте опір кожного резистора, а також загальний опір їх послідовного та паралельного з’єднання. Порівняйте отримані значення опору та зробіть висновок.