Мета: дослідно перевірити закони послідовного та паралельного з’єднання провідників. Обладнання: джерело струму, мультиметр, амперметр, вольтметр, два резистори різного опору, реостат, ключ, з’єднувальні провідники.
Правила техніки безпеки.
1. Розпочинати виконання роботи можна тільки з дозволу вчителя.
2. Перед користуванням вимірювальними приладами вивчити їх шкали і допустимі межі вимірювання.
3. Складання електричного кола проводьте у чіткій послідовності за поданою схемою.
4. Складене електричне коло можна вмикати лише з дозволу вчителя.
5. Якщо під час роботи виявлено несправності, негайно вимкніть електроживлення і повідомте про це вчителя.
6. Після закінчення роботи вимкніть джерело струму, розберіть електричне коло та приберіть робоче місце.
Теоретичні відомості.
Послідовним називається таке з’єднання провідників, коли кінець першого провідника з’єднується з початком другого, кінець другого - з початком третього і т. д. (рис. 1а)
рис. 1а
Початок першого і кінець останнього провідників
приєднують до джерела струму або до будь-яких точок електричного кола.
При послідовному з’єднанні провідників загальна сила
струму, напруга та опір визначаються співвідношеннями:
Iзаг = I1 = I2 = ... = In
Uзаг = U1 + U2 + ... + Un
Rзаг = R1 + R2 + ... + Rn
Паралельним називається таке з’єднання провідників, при якому з’єднуються між собою як початки всіх провідників так і їх кінці. Початки і кінці провідників приєднуються до джерела струму або до будь-яких точок електричного кола (Мал 1б).
Мал 1б
При паралельному з’єднанні провідників
загальна сила струму, напруга та опір визначаються співвідношеннями:
Iзаг = I1 + I2
+ ... + In
Uзаг = U1 = U2
= ... = Un
Порядок виконання роботи
Перевірка законів послідовного з’єднання
провідників.
1. Складіть
електричне коло, за схемою зображеною на мал. 2а.
2. Ознайомтесь
із вимірювальними приладами та визначте ціну поділки шкали амперметра _______
і вольтметра_______. Замкніть ключ.
3.За показами амперметра та вольтметра запишіть у таблицю значення сили струму та напруги в електричному колі.
U1, B |
U2, B |
Uзаг, B |
I1 , А |
I1 , А |
Iзаг , А |
|
|
|
|
|
|
|
4. Складіть
електричне коло, за схемою зображеною на мал. 2б.
6. Складіть
електричне коло, за схемою зображеною на мал. 2в
|
8. Порівняйте значення сили струму та напруги в різних ділянках
електричного кола та зробіть висновок.
Висновок.
У висновку вкажіть:
а) які фізичні величини визначали у
даній лабораторній роботі;
б) яке значення шуканих величин Ви
отримали у досліді;
в) в яких одиницях вимірювання
визначаються шукані величини;
г) поясніть причини похибок і
неточностей під час проведених вимірювань.
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Перевірка законів паралельного
з’єднання провідників.
1. Складіть
електричне коло, за схемою зображеною на мал. 3а.
2. За показами амперметра та вольтметра запишіть у таблицю значення сили
струму та напруги в електричному колі.
U1, B |
U2, B |
Uзаг, B |
I1 , А |
I1 , А |
Iзаг , А |
|
|
|
|
|
|
|
3. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 3б.
мал. 3б.
4. За показами
амперметра та вольтметра запишіть у таблицю значення сили струму та напруги в
електричному колі.
5. Складіть електричне коло, за схемою зображеною на мал. 3в.
6. За показами амперметра та вольтметра запишіть у таблицю значення сили
струму та напруги в електричному колі.
7. Порівняйте
значення сили струму та напруги в різних ділянках електричного кола та зробіть
висновок.
Висновок.
У висновку вкажіть:
|
б) яке значення шуканих величин Ви
отримали у досліді;
в) в яких одиницях вимірювання
визначаються шукані величини;
г) поясніть причини похибок і
неточностей під час проведених вимірювань.
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаткове експериментальне завдання.
За допомогою мультиметра виміряйте опір кожного резистора, а також загальний опір їх послідовного та
паралельного з’єднання. Порівняйте отримані значення опору та зробіть висновок.